FÖRE/EFTER BILDBEHANDLING


Helt oredigerad bild

Färdigredigerad bild
Fotograf: Jag Modell: Thriffa
Utrustning: Nikon D60 + Nikon 35 mm f/1.8G AF-S DX
Inställningar: s1/800 f/1.8 och ISO 400 (p.g.a att solen började gå ned)

Här kan ni alltså se en bild direkt från kameran och sedan steg för steg hur jag redigerat den för att få fram det färdiga resultatet. Som "slutkläm" på redigeringen efter "steg 3" för att få bilden precis som jag ville la jag på lite mer sepiafärg genom Photo Filter, höjde kontrasten ytterst lite och la sedan på en "unsharp mask" som hittas under "Filter --> Sharpen".
Jag redigerar aldrig mina bilder exakt likadant då det beror helt och hållet på hur bilden ser ut från början, t ex hur mörk eller ljus den är, vilka färger jag tror passar in på temat osv. Men det här är en redigering i alla fall. Jag använder mig för det mesta av just kontrast på Brightness/Contrast, uppljusning av bilderna i Curves, färgfilter med Photo Filter och Unsharp mask för att få den där extra skärpan. Sen kan andra verktyg tillkomma, men det här är basic-grejerna när det gäller redigering för min del.
Hoppas att ni tyckte att detta inlägg var givande eller i alla fall att det var lite kul att se före och efterbilden. För det brukar jag ju inte visa särskilt ofta. Stor skillnad, eller hur? Photoshop is magic! Det kan verkligen framhäva/förstärka en bild eller hur man ska säga.

Kommentarer
Postat av: Hannah

- Ja gör du det :) Vad har du gjort idag då?

2010-11-05 @ 15:46:08
URL: http://lovehannah.blogg.se/
Postat av: sanna

man tackar! :)

Det är kul o se hur andra redigerar sina bilder.



jag antar att du inte fotar i raw format? :)

2010-11-06 @ 18:53:47
URL: http://sannalubyhagman.blogg.se/
Postat av: Sara

så snygg bild! :)

2010-11-07 @ 12:00:48
URL: http://faeria.blogg.se/
Postat av: Neha

Snygg bild:D

2010-11-07 @ 22:34:17
URL: http://nehaexponerar.blogg.se/
Postat av: enna

hej, hitta din blogg när jag sökte på nikon d60.. undrar ifall alla dessa bilder du har på bloggen är tagen med D60? funderar faktiskt på att köpa en så därför kollar jag runt! riktigt coola bilder :)

2011-02-05 @ 21:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0